Don’t Sweat the Small Stuff – Richard Carlson

(English down below)

Tijdens de herfst en winter lees ik het vaakst. Lekker warm onder een zacht dekentje, een warme chocolademelk en een boek, meer hoeft het soms niet te zijn.
Ik lees niet zo vaak boeken. Ik heb er dan ook nog maar enkele echt uitgelezen.

Ik ben iemand die bijna altijd stress heeft, ik heb vaak stress zonder dat ik het zelf door heb. Na een tijdje krijg ik dan last van buikkrampen (PDS) en zo merk ik pas dat ik stress heb. Dit heeft veel te maken met gebeurtenissen van vroeger en m’n huidige situatie.

Ik had dus echt wel nood aan een verandering, al was het maar iets klein. Toen ik een filmpje bekeek op Youtube van iemand die ook angst -en paniekaanvallen had en vertelde dat dit boek haar geholpen heeft ben ik het direct gaan opzoeken waar ik het kon kopen.
Diezelfde avond bestelde ik het boek, mijn versie is in het Engels want zo lees ik het liefst, maar je kan het ook in het Nederlands kopen en dan is het ‘Maak van een mug geen olifant!‘.

14922918_10210027904048080_453748138_o

Don’t sweat the small stuff… and it’s all small stuff – Richard Carlson

 

Het zijn allemaal kleine hoofdstukjes die een situatie omschrijven en hoe je die dan het best aanpakt. Of hoe je iets ander kan bekijken, vanuit een ander standpunt of met een andere visie.

Hoe je eigenlijk moet omgaan met de ‘kleine dingen’, waar je eigenlijk niet zoveel mag mee inzitten. Maar als je iemand bent zoals mij en dat dus wel doet., kan dit heel vermoeiend zijn.

Een van mijn favoriete hoofdstukken is hoofdstuk 9; Let others have the glory
Het gaat erom dat wanneer iemand je iets verteld dat hij/zij gedaan of bereikt heeft, je altijd wil reageren met iets dat je zelf gedaan of bereikt heb.
Bijvoorbeeld wanneer iemand verteld dat hij/zij 10/10 heeft voor een examen en jij daarop reageert ik heb ook 10/10 voor dat examen. Laat die persoon er van genieten dat hij/zij zo’n mooie punten heeft ook al kunnen anderen dit ook bereiken.

Random verhaal hieronder, voor moest je dit willen overslaan 😉
– Het ergste wat ik eens heb meegemaakt is wanneer ik met een vriendin samen naar school reed om examens te gaan maken. Ik voelde me toen al niet goed vanwege m’n ziekte maar wist toen niet dat het daaraan lag, dus stak ik de schuld helemaal op mezelf dat ik niet genoeg geleerd had. Mijn examen ging dan ook helemaal niet goed, ik begon alles te vergeten, simpele fouten te maken en zo verder…
Met een heel slecht gevoel ging ik terug naar de auto waar m’n vriendin me zat op te wachten. Ze vroeg eerst hoe mijn examen was gegaan, waarop ik antwoord dat het echt niet gelukt was en ik er geen goed gevoel bij had. Er volgende geen reactie op wat ik net verteld had en enkel maar de woorden ‘bij mij ging het zo goed, ik kon alles invullen, ik was zo snel klaar’ .. enzoverder kwamen uit haar mond, de hele rit naar huis!! Ik had me nog nooit zo slecht gevoeld en het werd met elk woord dat ze zei erger en erger. 
Nu uiteindelijk was ik er toch door voor dat vak, nipt maar toch erdoor.
Het heeft niet helemaal te maken met dit hoofdstuk, maar het deed me er toch aan denken. –

Dit hoofdstuk deed me ook denken aan een quote uit de serie ‘How to get away with murder’.

Never take a learning opportunity away from another student. No matter how smart you need everyone to think you are.

Annalise Keating

Hoofdstuk 25: Smile at strangers, look into their eyes, and say hello
Ik doe dit al m’n hele leven. Vroeger als kind was het de gewoonte dat je goedendag zei tegen mensen die je passeren. Maar na het lezen van dit hoofdstuk zeg ik niet meer gewoon ‘hallo’ tegen de mensen, maar doe ik dit meer met een gevoel om die persoon een goed gevoel te geven.

Waar ik woon gaan we vaak een blokje wandelen en daar zijn er sociale woningen voor oudere mensen, telkens ik goedendag zeg tegen een oudere persoon is het precies of ze schrikken er van dat iemand jong dit nog doet. Maar het beste gevoel krijg je vanaf je ziet dat die mensen dit appreciëren en dat geeft gewoon wederzijds een goed gevoel!

Ik zou kunnen doorgaan en over ieder hoofdstuk wel iets vertellen maar ik zal je dit besparen 😉

Ik kan je alleen maar meegeven dat dit boek een echte aanrader is, voor iedereen!

 

For my english readers:

When it’s fall or winter I love to read a book, under a warm blanket with a hot chocolate drink. I don’t read that often because I don’t always find the time for it. I’ve only finished a few books.

I am that person who has a lot off stress and anxiety. When I was watching a Youtube video by someone who also deals with anxiety, she was telling about this book and how it helped her so much. So I had to buy it!

14923158_10210027904088081_1984034326_o

Don’t sweat the small stuff… and it’s all small stuff – Richard Carlson

I bought it in English because I prefer reading in English. And it is an amazing book. There are small chapters that explains how you can deal with those small stuff and how to look at things from a different mindset.

One of my favorite chapters in the book is 9: Let others have the glory.
When someone tells you a story about anything they did that made them feel so proud, don’t say ‘I did that too’ or ‘but I did something more cool’.. Because they are proud, and even if it is no big deal to you, it is to them. So don’t take that proud moment away from someone.

Random story you can skip:
– Above in Dutch I was telling a story about how i was driving together with a friend of my to school because we had a test together. I wasn’t really feeling it (because of my illness, that I didn’t know about at that time), I thought that I didn’t study enough and I could have done more to prepare.. 

So the test went really bad, I couldn’t remember most of it and didn’t fill in some questions, which I had never done before!
When I went back to the car, where my friend was waiting for me, she asked how it went. I told her it didn’t go smooth at all. No reaction on the fact that I was so bummed about it, but only her saying ‘mine went really good, it was so easy,…’. Every word she said made me feel so much worse. I felt like a failure. In the end I passed the test … but i’ll never forget how I felt that day. –

Chapter 9 also made me think about a quote I saw from the series ‘How to get away with murder’

Never take a learning opportunity away from another student. No matter how smart you need everyone to think you are.

Annalise Keating

Chapter 25: Smile at strangers, look into their eyes, and say hello
When I was a kid my parents thought me to smile at strangers. It was a nice thing to do.
Now that i’m older and read this chapter I don’t ‘just smile’ at strangers anymore, I smile because I see that most of them appreciate it and it makes me feel good.

To every one who is reading this, go buy this book. It is amazing and will change your point of view on some small stuff for the best!

Xo Joyce

Leave a Reply

